Ondernemers Conferenties Midden-Nederland

Jouw zakelijke netwerk van ondernemers en zelfstandig vakspecialisten

Raad van Advies

Waarom een RvA?
De OCMN Raad van Advies is sinds 2019 actief om de groei van aan OCMN verbonden bedrijven te bevorderen.

Hoe ontstaan?
Deze RvA is ontstaan op basis van de jarenlange ervaring met netwerken die binnen OCMN is opgedaan. Opvallend daarbij is dat vele ondernemers regelmatig aangeven in contact te willen komen met ervaren, praktijkgerichte adviseurs en specialisten. Gewoon netwerken en vervolgens ontdekken wie goed aansluit bij de wens en behoefte van de ondernemer blijkt weinig efficiënt te zijn. Om op een solide basis te kunnen voorzien in gedegen advies- en ondersteuningstrajecten die aansluiten bij de groeiambitie van de ondernemer, is de RvA opgericht.

Wat is de werkwijze?
De OCMN RvA kenmerkt zich door een gestructureerde aanpak die begint met een uitgebreide intake. Met deze intake ontstaat een helder beeld van kansen, bedreigingen, sterke en zwakke aspecten die invloed hebben op de groei van de onderneming.

Het intake verslag wordt door de leden van de Raad van Advies beoordeeld en besproken. Vervolgens wordt er een voorstel gedaan: op welke gebieden en met welke specialisten kan een groeitraject worden ingezet. Daarbij krijg je meteen inzicht in de benodigde investering in tijd en geld voor de optimale inzet van advies- en ondersteuningswerkzaamheden van de betrokken specialisten.

Voor het plannen van een intake gesprek met één van de OCMN Raad van Advies leden kun je een mail sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 030 - 8770244

euro 870757 1920Het aannemen van extra personeel kan zowel een toevoeging als een last voor je bedrijf zijn. In de praktijk zien we soms ondernemers in een spagaat terecht komen: ze willen groeien, maar blijven veel zelf doen om vooral niet te veel personeel aan te nemen. Meer personeel geeft volgens hen te veel gedoe: zij kosten meer dan dat ze opleveren en beperken daarmee de groei van de onderneming. Maar de beperking van groei zit bij zo’n ondernemer vooral in de beperkte tijd die hij of zij aan het bedrijf kan besteden.

Hoeveel tijd besteed jij aan jouw bedrijf?

Menig ondernemer vindt het wat kort door de bocht, door te stellen dat een structurele werkweek van 80 uur duidt op meer dan voldoende werk en dat de helft van dat werk uitbesteed kan worden aan een nieuwe werknemer. Ondernemers stellen dat het niet zo makkelijk gaat en deze lange werkweek vooral komt door het herstellen van fouten en dichtlopen van gaten. Ze hebben daarom dus wel degelijk een punt. Dat noemen wij dan winstlekkage, want die ondernemer kan zijn of haar tijd wel beter gebruiken, zowel zakelijk als privé.

Als je aan Marketing denkt, denk je dan aan kosten? Of denk je aan ‘noodzakelijk kwaad’? Hoeveel tijd en budget besteed je jaarlijks aan Marketing? Zou je willen weten wat de bijdrage van Marketing is aan de omzet en winst van jouw bedrijf? Veelal wordt de eerste vraag beantwoord wordt met: “Ja, marketing gaat alleen maar over kosten”. Het lijkt zo’n klein verschil, spreken over kosten of over investeringen, toch niet onbelangrijk om even stil te staan bij het verschil. Kosten willen we namelijk zo gauw mogelijk vergeten, terwijl we bij investeringen denken aan rendement.

Zo is het ook bij marketing, als je je marketingbudget weloverwogen uitgeeft, dan wil je ook zien wat het resultaat daarvan is. Net als met ondernemen weet je niet altijd wat dat resultaat is en moet je eerst bepaalde marketingmiddelen inzetten om te achterhalen of het zin heeft of niet. Behalve het marketing budget besteed je ook tijd aan het uitwerken en realiseren van marketing acties. Het rendement moet dan ook navenant zijn, want wat had je anders nog meer met dat budget en in die tijd kunnen doen?

Online marketing is altijd goed te volgen, omdat letterlijk elke klik geregistreerd wordt en je precies kan zien hoe bezoekers naar je website komen en wat ze daar doen. Voor offline marketing vraagt het iets meer inspanning en creativiteit om te achterhalen wat de effecten van je acties zijn. Laat bijvoorbeeld jouw verkopers vragen hoe ze aan jouw bedrijf gekomen zijn. Of gebruik, zoals in onderstaand voorbeeld, een aparte internet adres in een advertentie zodat je weet dat alle bezoekers op dat adres (vrijwel zeker) via die advertentie komen. Zoiets als www.topaanbieding.nl ipv www.bedrijfsnaam.nl. 

euro 870757 1920

Misschien had je het zelf nog niet zo concreet voor ogen toen je ondernemer werd; waar je zou staan waar je nu staat. In het begin veel, zo niet alles, zelf doen en net als met schapen, na de eerste medewerker volgden er meer. Daarmee is de groei van je onderneming een feit, maar in hoeverre zijn omzet, winst, vrije tijd en plezier ook meegegroeid? Met andere woorden; is jouw eigen ontwikkeling net zo goed verlopen als die van je onderneming?

Als je er nu aan toe bent om een volgende stap te maken, wat komt daar dan zoal bij kijken? Vraagt dit andere kwaliteiten van jou en hoe zorg je inderdaad dat winst, plezier en vrije tijd flink toenemen? De ontwikkeling van jouw bedrijf gaat door verschillende fases. De eerste, de pioniersfase, is er een van starten en opbouwen. Zo ben jij ook begonnen. Je hebt jouw ideeën uitgewerkt, een bedrijfspand gevonden, geïnvesteerd in middelen, medewerkers aangetrokken, mouwen opgestroopt en met hen aan de slag gegaan. Je bent in deze fase in charge, de spin in het web, de man of vrouw om wie de hele onderneming draait. Het is goed gegaan, het gaat goed en het kan, in jouw beleving, eigenlijk alleen maar beter.

euro 870757 1920

In deze blog de beste tip voor een ondernemer: doe niet alles alleen. 

Voor elke ondernemer geldt, dat het goed is om de eigen koers te bepalen en daar ook alleen de verantwoordelijkheid in te hebben. Jij bent immers degene die bepaald welke kant je op wil met je bedrijf. Niemand anders dan jij weet wat goed is om die koers te bepalen. Jij bepaalt het succes van je bedrijf. Maar…ook de mogelijke ondergang!

Zo is er altijd een maar en zeker als ondernemer zul je ervaren, dat het leven vol met van die momenten zitten, waarop er iets gebeurd, waar je geen rekening mee hebt gehouden. Dat twijfel je overvalt. Mogelijk dat je wat tegenslag ervaart. De wind tegen hebt, of uit koers geblazen wordt? Mooi als dat niet gebeurd, maar zelfs als dat niet het geval ‘lijkt’ te zijn, geldt ook de volgende raad.

Deze raad is: zorg dat je een sparring partner in de buurt hebt. Deze kan in goede, maar ook in roerige tijden je helpen om koers te houden, koers te bepalen of koers te verleggen. Jij blijft stuurman van je bedrijf, maar meer ogen en vooral ook vreemde ogen zien meer en kunnen voor jou en je bedrijf van grote toegevoegde waarde zijn. Hoe je het organiseert is natuurlijk aan jou, maar deskundig advies van mensen met jarenlange (ondernemers) ervaring kan het verschil tussen succes en falen bepalen.

Een methode daartoe is een Raad van Advies. Liefst een club van personen, die vanuit verschillende invalshoeken kijken naar jou, jouw bedrijf en de uitgezette koers. Zo’n Raad van Advies neemt niet je werk over, maar kan wel je richting geven, je een zet in de goede richting geven en je wijzen op gevaren, maar ook kansen.

Interesse? Neem contact op, dan vertellen we meer over hoe wij dat doen.

euro 870757 1920Er zijn nog nooit zo weinig faillissementen geweest als in 2020 en dat tijdens zo’n wereldwijde pandemie. Voor veel bedrijven lijkt het nog best ‘goed’ te gaan dankzij overheidssteun, uitstel van belastingen en soepele betalingsregelingen van crediteuren.

Uitstel wil echter niet zeggen dat dat tot afstel leidt. Daarom van groot belang om je liquiditeitspositie voor de korte en cash flow voor de langere termijn goed  inzichtelijk te hebben . En? Hoe is dat voor jouw bedrijf, heb jij zicht op de exacte inkomende en uitgaande betalingen? Hou je ‘gewoon’ de stand van je bankrekening(en) in de gaten of heb/wil je meer inzicht?

Raad van Advies Team

  • Joop der Weduwen

    Joop der Weduwen

    Joop heeft in Utrecht in de jaren 80 van de vorige eeuw rechten gestudeerd en is zowel strafrechtelijk als privaatrechtelijk afgestudeerd. In 2005 heeft hij ook strategisch management afgerond aan dezelfde universiteit.

    Read More
  • Michiel van de Watering

    Michiel van de Watering

    Michiel is sinds 2004 ondernemer vanuit zijn bedrijf Accountable Marketing. Na het verschijnen van zijn eerste boek ‘Marketing Kassa’ in november 2012 is hij ‘overgestapt’ van corporate klanten naar het MKB.

    Read More
  • Peter de Wever

    Peter de Wever

    Peter de Wever is gestart bij KPMG en is sinds 1992 Register Accountant. Hij heeft daarna een periode van 5 jaar gewerkt als Finance Director van een handelsonderneming. Sinds 1997 is Peter actief als Interim Manager.

    Read More
  • 1